Sessies tijdens het Nationaal Parkeercongres 2024

In de parkeerwereld zijn we bekend met innovatie, maar het gaat verder dan technologie alleen. We hebben ook te maken met menselijk gedrag en maatschappelijke ontwikkelingen. Wanneer helpt innovatie om de problemen op te lossen en de schaarse openbare ruimte te vergroenen, een slag in de duurzaamheid te maken én de leefbaarheid te vergroten? Waar staan we met duurzaamheid, autoluw en elektrificatie? En hoe goed zijn we in staat om de fiets de (parkeer)plek te geven om het verschil te maken in onze mobiliteitstransitie?

Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres bespreken we voorbeelden van bouwontwikkelingen en de gekozen parkeeroplossingen, maar vooral ook: wat hebben we daarvoor nodig. Is de oplossing een nieuwe trend en waar lopen we in de praktijk van alle dag tegenaan?

Hieronder wordt de informatie over de verdiepingssessies in etappes bekend gemaakt.

Parkeren als drijvende kracht achter de binnenstedelijke mobiliteitstransitie

Sessie 1 | van 13.30 tot 14.30 uur

door Paul van Loon (Gemeente Tilburg) en Robert Boshouwers (RebelGroup)

De impact van LEV’s op de (autoluwe) binnenstad

Sessie 2 | van 13.30 tot 14.30 uur

door Paul van de Coevering (Breda University of Applied Sciences)

Garageparkeren zonder slagbomen: waarom een succes in Noord-Europa en in NL (nog-) niet

Sessie 3 | van 13.30 tot 14.30 uur

door André Wielaard (EasyPark Group)

Veel publieke en private parkeeroperators willen hun off-street locaties uitrusten met een parkeersysteem zonder slagbomen. In de Noord-Europese landen is dit al jaren gebruikelijk. Wat zijn de verschillen tussen Nederland en Noord-Europa? Met welke beperkingen hebben we in Nederland te maken en wat moet er veranderen om dit mogelijk te maken?

> André Wielaard
> EasyPark Group

Fietsparkeren in de toekomstige (binnen)stad

Sessie 4 | van 13.30 tot 14.30 uur

door Bart Heijnen (Tour de Force) en Ronald van der Weerd (CROW en Tour de Force)

We staan voor een flinke opgave om meer woningen te bouwen. Dat is mooi, maar die ruimte is er niet. Steeds meer gemeenten omarmen daardoor de voetganger en fietser als oplossing van deze opgave. In toekomstige (binnen)steden zijn goede fietsnetwerken en stallingsvoorzieningen daarom onontbeerlijk.

In deze sessie gaan we in op trends, cijfers en verwachtingen over de toenemende druk van fietsparkeren op onze (binnen)steden. Samen met deelnemers gaan we in gesprek of deze verwachtingen kloppen en waar we als overheden en marktpartijen ons op moeten richten. Dit doen we vanuit Tour de Force. Een krachtige samenwerking tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland.

> Bart Heijnen
> Tour de Force
> Ronald van der Weerd
> CROW

Koers voor de Binnenstad: uitdagingen en keuzes bij autoluw maken

Sessie 5 | van 15.00 tot 16.00 uur

door Koen Beekhuis (Gemeente Nijmegen)

In zijn sessie ‘Koers voor de Binnenstad: uitdagingen en keuzes bij autoluw maken’ bespreekt Koen de ambitie van Nijmegen om haar binnenstad verregaand te vergroenen en verblijfsvriendelijker te maken. De ruimte daarvoor is schaars, waardoor de stad in fases de geparkeerde auto uit het centrum wil weren. Er is een visie ontwikkeld om het centrum stapsgewijs om te vormen van parkeerplaats naar wandel- en verblijfsgebied.

> Koen Beekhuis
> Gemeente Nijmegen

Volgt nog.

Sessie 6 | van 15.00 tot 16.00 uur

Volgt nog.

> Peter Dingemans
> CLIP

Wetgeving vs innovatie: ‘de praktijk van alledag’

Sessie 7 | van 15.00 tot 16.00 uur

door Dirk Moorees (Empaction) en Angelique Breukel (Spark)

In de uitwerking en uitvoering van parkeerbeleid hebben steden te maken met diverse wettelijke kaders (o.a. gemeentewet, wegenverkeerswet en de wet markt en overheid). Deze wetten brengen diverse aandachts- en knelpunten met zich mee. Waar lopen beleidsmakers anno 2024 tegenaan? Angelique en Dirk zoomen in op een aantal aansprekende voorbeelden en casussen uit hun dagelijkse adviespraktijk. Over deze voorbeelden gaan ze in gesprek met de zaal. Tevens is er de mogelijkheid om nieuwe casussen en inzichten met elkaar te delen.

> Dirk Moorees
> Empaction
> Angelique Breukel
> Spark

Toelichting Vexpan Actieplan Samen aan de Slag met Fietsparkeren

Sessie 8 | van 15.00 tot 16.00 uur

door Eric Bavelaar (voorzitter Vexpan) en Marijn de Vries (dagvoorzitter en host)

Meer informatie volgt.

> Eric Bavelaar
> Marijn de Vries

Het Nationaal Parkeercongres is een initiatief van Vexpan Platform Parkeren.

Contact

Postadres

Postbus 5135
1410 AC Naarden

Telefoonnummer

035 - 69 43 24 5

E-mailadres