Sessies tijdens het Nationaal Parkeercongres 2024
In de parkeerwereld zijn we bekend met innovatie, maar het gaat verder dan technologie alleen. We hebben ook te maken met menselijk gedrag en maatschappelijke ontwikkelingen. Wanneer helpt innovatie om de problemen op te lossen en de schaarse openbare ruimte te vergroenen, een slag in de duurzaamheid te maken én de leefbaarheid te vergroten? Waar staan we met duurzaamheid, autoluw en elektrificatie? En hoe goed zijn we in staat om de fiets de (parkeer)plek te geven om het verschil te maken in onze mobiliteitstransitie?
Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres bespreken we voorbeelden van bouwontwikkelingen en de gekozen parkeeroplossingen, maar vooral ook: wat hebben we daarvoor nodig. Is de oplossing een nieuwe trend en waar lopen we in de praktijk van alle dag tegenaan?
Hieronder wordt de informatie over de verdiepingssessies in etappes bekend gemaakt.
Praktische aanpak parkeren bij gebiedsontwikkelingen
Sessie 1 | van 13.30 tot 14.30 uur
door Paul van Loon (Gemeente Tilburg) en Robert Boshouwers (RebelGroup)
Tilburg heeft enorme groeiambities. De komende 15 jaar moeten er binnenstedelijk 30.000 woningen en evenzoveel arbeidsplaatsen bijkomen. Ongeveer een kwart van die ambitie is gepland in Kenniskwartier, een bestaande wijk tussen het centrum en de Universiteit. Parkeren is in dit project één van de pijnpunten, omdat de hele parkeervraag van de extra woningen opgevangen moet worden in nieuw te bouwen veelal openbare parkeergarages. En die zijn niet alleen duur, maar het proces van besluiten en realiseren is ongelooflijk complex. Net als bij ieder andere gebiedsontwikkeling is er een behoorlijk spanningsveld tussen het doorlopen van een zorgvuldig traject en de druk om snel extra woningen te realiseren.
In deze workshop staan we zowel stil bij het proces als bij de inhoud. Met welke (parkeer)besluiten en documenten ondersteunen we een soepele voortgang van het proces? Hoe kunnen we daarin de juiste balans vinden tussen vastleggen en (nog) vrij laten? Daarnaast zal er ruim aandacht zijn voor manieren waarop we als gemeente de serieuze tekorten op de parkeerexploitatie van al deze parkeervoorzieningen kunnen dichten.
> Paul van Loon
> Gemeente Tilburg
> Robert Boshouwers
> RebelGroup
De impact van LEV’s op de mobiliteitstransitie
Sessie 2 | van 13.30 tot 14.30 uur
door Paul van de Coevering (Breda University of Applied Sciences)
De opkomst van lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals scooters, fietsen en micro-auto’s heeft de potentie om het autogebruik te verminderen en daarmee de parkeerdruk in steden te verlichten. In de sessie ‘ de impact van LEV’s op de mobiliteitstransitie’ bespreekt Paul van de Coevering van Breda University of applied sciences de eerste resultaten van het LEVERAGE onderzoek. Gebaseerd op enquête resultaten en de state-of-the-art literatuur neemt hij jullie mee in de mogelijkheden en mythes rondom de opkomst van LEV’s en de impact hiervan op onze binnensteden en woongebieden.
> Paul van de Coevering
> Breda University of Applied Sciences
Garageparkeren zonder slagbomen: waarom een succes in Noord-Europa en in NL (nog-) niet
Sessie 3 | van 13.30 tot 14.30 uur
door André Wielaard (EasyPark Group)
Veel publieke en private parkeeroperators willen hun off-street locaties uitrusten met een parkeersysteem zonder slagbomen. In de Noord-Europese landen is dit al jaren gebruikelijk. Wat zijn de verschillen tussen Nederland en Noord-Europa? Met welke beperkingen hebben we in Nederland te maken en wat moet er veranderen om dit mogelijk te maken?
Fietsparkeren in de toekomstige (binnen)stad
Sessie 4 | van 13.30 tot 14.30 uur
door Bart Heijnen (Tour de Force) en Ronald van der Weerd (CROW en Tour de Force)
We staan voor een flinke opgave om meer woningen te bouwen. Dat is mooi, maar die ruimte is er niet. Steeds meer gemeenten omarmen daardoor de voetganger en fietser als oplossing van deze opgave. In toekomstige (binnen)steden zijn goede fietsnetwerken en stallingsvoorzieningen daarom onontbeerlijk.
In deze sessie gaan we in op trends, cijfers en verwachtingen over de toenemende druk van fietsparkeren op onze (binnen)steden. Samen met deelnemers gaan we in gesprek of deze verwachtingen kloppen en waar we als overheden en marktpartijen ons op moeten richten. Dit doen we vanuit Tour de Force. Een krachtige samenwerking tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland.
Koers voor de Binnenstad: uitdagingen en keuzes bij autoluw maken
Sessie 5 | van 15.00 tot 16.00 uur
door Koen Beekhuis (Gemeente Nijmegen)
In zijn sessie ‘Koers voor de Binnenstad: uitdagingen en keuzes bij autoluw maken’ bespreekt Koen de ambitie van Nijmegen om haar binnenstad verregaand te vergroenen en verblijfsvriendelijker te maken. De ruimte daarvoor is schaars, waardoor de stad in fases de geparkeerde auto uit het centrum wil weren. Er is een visie ontwikkeld om het centrum stapsgewijs om te vormen van parkeerplaats naar wandel- en verblijfsgebied.
Trends bij uitdagingen ambities laadinfrastructuur parkeergarages
Sessie 6 | van 15.00 tot 16.00 uur
Tijdens deze sessie volgt er een toelichting op de ontwikkelingen die we zien in combinatie met elektrisch laden en hoe we vanuit Vexpan CLIP hiermee bezig zijn. We bespreken ook de vernieuwde Europese richtlijn energieprestaties van gebouwen (EPBD IV) en de impact daarvan. Tevens geven we een toelichting op de Toolkit die is ontwikkeld door de European Parking Association (EPA) in samenwerking met de Werkgroep EV & Fire Safety.
Zijn er trends die ons kunnen helpen? Moeten we deze volgen of zelf creëren?
Wetgeving vs innovatie: ‘de praktijk van alledag’
Sessie 7 | van 15.00 tot 16.00 uur
door Dirk Moorees (Empaction) en Angelique Breukel (Spark)
De wettelijke basis voor parkeerregulering is toe aan vernieuwing: stagnatie of innovatie?
Betaald parkeren en referenda halen weer het landelijke nieuws. We stoeien met jurisprudentie over genomen maatregelen. Kortom: de huidige wettelijke kaders voor parkeerregulering sluiten niet meer aan bij de behoefte van beleidsmakers.
In de uitwerking en uitvoering van parkeerbeleid hebben steden te maken met diverse wettelijke kaders (o.a. gemeentewet, wegenverkeerswet en de wet markt en overheid). Deze wetten brengen diverse aandachts- en knelpunten met zich mee. Waar lopen beleidsmakers anno 2024 tegenaan? Angelique en Dirk zoomen in op een aantal aansprekende voorbeelden en casussen uit hun dagelijkse adviespraktijk. Over deze voorbeelden gaan ze in gesprek met de zaal. Tevens is er de mogelijkheid om nieuwe casussen en inzichten met elkaar te delen.
Vexpan Actieplan Samen aan de Slag met Fietsparkeren
Sessie 8 | van 15.00 tot 16.00 uur
door Vexpan projectgroep Fietsparkeren en Marijn de Vries (dagvoorzitter en host)
De steden en centra gaan drastisch veranderen: minder auto’s, meer fietsen. Fietsen is onderdeel van het beleid om onze gemeenten gezonder, groener en leefbaarder te maken. Maar als het gaat om het parkeren van fietsen, ervaren velen van ons nog steeds hoofdbrekens. De uitdagingen zijn verschillend. Maar steeds meer gemeenten hebben of zien het probleem. De leden van Vexpan kunnen hierbij helpen: met kennis, in de verschijning, de uitvoering en exploitatie. Hoe? Daarvoor gaan we samen aan de slag.
Het Nationaal Parkeercongres is een initiatief van Vexpan Platform Parkeren.
Contact
Postadres
Postbus 5135
1410 AC Naarden
Telefoonnummer
035 - 69 43 24 5