Sprekers van het Nationaal Parkeercongres 2024

We hebben boeiende sprekers uitgenodigd voor het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024. Hieronder stellen wij hen in etappes voor. 

Dagvoorzitter: Marijn de Vries

Marijn de Vries is de dagvoorzitter van het Vexpan Nationaal Parkeercongres. Marijn is columnist, wieleranalist bij het tv-programma Vive le Vélo, wielrenner, ondernemer, ze organiseert clinics en zij is benoemd tot Fietsburgemeester van Zwolle. Een toepasselijke dagvoorzitter omdat we ook aan de slag gaan met fietsparkeren.

Naast haar rol als dagvoorzitter, zal Marijn ook een interactieve sessie leiden tijdens het plenaire ochtendprogramma.

Keynote Spreker: Frans Tillema van HAN University of Applied Sciences

Onze keynote spreker, Frans Tillema, is lector bij HAN-Automotive Research en leading lector van het Automotive Centre of Expertise (ACE Mobility). HAN-Automotive Research is een leidend lectoraat binnen het automotive domein, en ACE Mobility is een publiek private samenwerking van de Nederlandse Automotive Branche, ZBO’s en het HBO.

Frans is verantwoordelijk voor de thema’s ‘Intelligente en Duurzame Mobiliteit’, thema’s die de wereld van ‘traditionele’ (werktuigbouw, civiel, automotive, elektro) engineering verbreden en daarbij confronteren met digitalisering, data science, duurzaamheid en veranderende gebruikersbehoeften. Hij zet zich in voor de ontwikkeling van de engineer 3.0 en is actief in discussies over vakvernieuwing, de toekomst van professionals en samenwerking tussen werkveld, overheid, maatschappij en private partijen. Dankzij zijn invloed zijn techneuten aangevuld met experts uit psychologie en maatschappijwetenschappen.

> Frans Tillema
> HAN University of Applied Sciences
> ACE Mobility – Automotive Center of Expertise

Verdiepingssessie 1: Paul van Loon van Gemeente Tilburg en Robert Boshouwers van RebelGroup

Thema | Parkeren als drijvende kracht achter de binnenstedelijke mobiliteitstransitie

Sinds 2002 is Paul van Loon als mede-oprichter van Empaction actief in de parkeerwereld. Vernieuwing is altijd zijn drijfveer geweest. De focus is in de loop der jaren steeds meer komen te liggen op parkeerbeleid. En dat onderwerp is door de verdichtingsopgave, waar iedere gemeente van enige omvang mee worstelt, steeds belangrijker en urgenter geworden. Er is geen tijd meer om eerst nieuw beleid te maken en dan pas stappen te zetten. Alles is in beweging en er is dringend behoefte aan flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. Dat is een wereld waarin ik mij thuis voel.

Robert Boshouwers heeft 32 jaar ervaring in het managen van ingewikkelde vraagstukken rond mobiliteit. Dit varieert van bereikbaarheidsvraagstukken van (groot) stedelijke gebieden, transitievraagstukken rond Smart Mobility en business development van mobiliteitsdiensten. Robert heeft vanuit een sterke visie op duurzame verplaatsingen het STOMP-ordeningsprincipe en het MobiliteitsProgramma van Eisen (MPvE) in Nederland geïntroduceerd.

> Paul van Loon
> Gemeente Tilburg
> Robert Boshouwers
> RebelGroup

Verdiepingssessie 2: Paul van de Coevering van Breda University of Applied Sciences

Thema | De impact van LEV’s op de (autoluwe) binnenstad

Paul van de Coevering is lector Urban Mobility Planning (BUas). Hij is specialist op het snijvlak van ruimtelijke ordening en mobiliteit en een bruggenbouwer tussen de wetenschap en de beleidspraktijk. Met zijn lectoraat zet hij, met een data gedreven aanpak, in op het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederlandse stedelijke regio’s. Hiernaast heeft hij uitgebreide ervaring met mobiliteit in het buitenland waar hij zich richt op het reduceren van autoafhankelijkheid en het stimuleren van actief transport en deelmobiliteit. Naast de link met de beroepspraktijk richt Paul zich op onderwijs en coaching voor de Built Environment studenten van BUas.

Paul behaalde zijn bachelor verkeerskunde in 2001 aan de NHTV en vervolgens zijn master sociale geografie aan de universiteit in Utrecht. Hij promoveerde aan de Technische Universiteit van Delft met de thesis: The Interplay between Land Use, Travel Behaviour and Attitudes: a Quest for Causality.

> Paul van de Coevering
> Breda University of Applied Sciences

Verdiepingssessie 3: André Wielaard van EasyPark Group

Thema | Garageparkeren zonder slagbomen: waarom een succes in Noord-Europa en in NL (nog-) niet

André is 20 jaar actief in de parkeerwereld en sinds 10 jaar als productspecialist bij EasyPark Group op de gebieden off-street parkeren en parkeerdata. Vanuit zijn Europese rol heeft hij een goed inzicht in de
(technologische-) ontwikkelingen op het gebied van parkeren in Europa.

> André Wielaard
> EasyPark Group

Verdiepingssessie 4: Bart Heijnen van Tour de Force en Ronald van der Weerd van Tour de Force/CROW

Thema | Fietsparkeren in de toekomstige (binnen)stad

Bart werkt sinds 2022 als Procesmanager voor Tour de Force. Dit is een krachtige samenwerking tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland. Bart werkt aan activiteiten uit het werkprogramma en zorgt voor kennisuitwisseling. Bart is ingehuurd vanuit APPM Management Consultants.

Ronald werkt sinds 2022 als projectleider/kenniswerker voor CROW. Ronald richt zich op (fiets)parkeren, deelmobiliteit en duurzame mobiliteit, en vervult ad interim de rol van ploegleider fietsparkeren bij Tour de Force.

> Bart Heijnen
> Tour de Force
> Ronald van der Weerd
> CROW

Verdiepingssessie 5: Koen Beekhuis van Gemeente Nijmegen

Thema | Koers voor de Binnenstad: uitdagingen en keuzes bij autoluw maken

Na afronding van zijn studie is Koen via Studio Verbinding, Movares, MinIenW en nu gemeente Nijmegen altijd bezig geweest met mobiliteit. Zonder mobiliteit kom je immers nergens.

Zijn motto is: ‘Parkeren is emotie’. Hij probeert er zelf dan ook zo nuchter mogelijk onder te blijven.

> Koen Beekhuis
> Gemeente Nijmegen

Verdiepingssessie 6: Peter Dingemans, bestuurslid van Vexpan en voorzitter van Werkgroep CLIP

Peter Dingemans is voorzitter van de werkgroep CLIP (Convenant Laadinfrastructuur Parkeergarages) en bestuurslid van Vexpan.

> Peter Dingemans
> Werkgroep CLIP

Verdiepingssessie 7: Dirk Moorees van Empaction en Angelique Breukel van Spark

Thema | Wetgeving vs innovatie: ‘de praktijk van alledag’

Dirk is ruim 25 jaar werkzaam in de wereld van verkeer en parkeren, eerst bij Q-Park, vervolgens bij de
gemeente Nijmegen en sinds 2008 als adviseur en projectleider bij Empaction. Dirk heeft een schat aan
praktijkervaring met het inhoudelijk uitwerken, procesmatig begeleiden en uitvoeren van parkeerbeleid in (middel)grote steden. Tevens werkt hij in opdracht van diverse gemeenten en vastgoedpartijen aan parkeer- en mobiliteitsvraagstukken bij locatie- en gebiedsontwikkelingen.

Angelique heeft ruim 20 jaar ervaring in de parkeerwereld op het gebied van beheer en exploitatie van parkeervoorzieningen, parkeerhandhaving en parkeerdienstverlening. Op basis van haar vakkennis en ervaring binnen gemeentelijke organisaties beweegt zij zich makkelijk in een politieke en maatschappelijke omgeving bij gemeenten. Ze is gedreven om met opdrachtgevers mee te denken en ze te adviseren, om de beste oplossing te vinden die past bij een dorp of stad. Ook als er technische of juridische belemmeringen lijken, is er altijd een oplossing te vinden, waarbij het gemak van de gebruiker altijd belangrijk is.

> Dirk Moorees
> Empaction
> Angelique Breukel
> Spark

Verdiepingssessie 8: Dagvoorzitter Marijn de Vries en Vexpan bestuurslid Arnold Geytenbeek

Thema | Vexpan Actieplan Samen aan de Slag met Fietsparkeren

Voorbeelden en inspiratie hoe we samen aan de slag kunnen met fietsparkeren.

> Aftrap Samen aan de slag met Fietsparkeren
> Marijn de Vries
> Arnold Geytenbeek

Het Nationaal Parkeercongres is een initiatief van Vexpan Platform Parkeren.

Contact

Postadres

Postbus 5135
1410 AC Naarden

Telefoonnummer

035 - 69 43 24 5

E-mailadres