Sprekers van het Nationaal Parkeercongres 2025
De sprekers op het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2025 dragen met enthousiasme bij aan het programma. Ze zijn zorgvuldig samengesteld door het projectteam en brengen ieder hun eigen expertise en perspectief mee. Op deze pagina stellen we ze aan je voor.
Nieuwsgierig naar de inhoud van hun sessie? Bekijk dan het sessieoverzicht.
Dagvoorzitter: Remko van der Borght
Remko van der Borght is de dagvoorzitter van het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2025. Remko werkt ruim 13 jaar bij de gemeente Bergen op Zoom als parkeermanager en strategisch adviseur mobiliteit en parkeren. Daarnaast is hij bestuurssecretaris van de Coöperatie Parkeerbeheer Zuidwest Nederland en sinds begin dit jaar voorzitter van de Commissie Gemeenten van Vexpan.
Met zijn brede ervaring in de wereld van gemeentelijk parkeerbeleid is Remko een vertrouwd gezicht binnen Vexpan en maakt hij ook deel uit van het projectteam van het congres.
Spreker plenair: Boudewijn Bark van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Spreker in het plenaire ochtendprogramma is Boudewijn Bark, beleidsmedewerker bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij zal de Actieagenda Auto – Toekomstperspectief Automobiliteit toelichten. In deze agenda schetst het kabinet de toekomst van de auto in Nederland richting 2040: hoe houden we automobiliteit toegankelijk, betaalbaar en duurzaam, in balans met andere vormen van mobiliteit en de leefomgeving?
Keynote spreker: Dr. Maarten Sukel
AI-specialist, spreker, auteur en oprichter van The AI Factory
Keynote spreker tijdens het plenaire ochtendprogramma is Dr. Maarten Sukel: AI-specialist, spreker, auteur en oprichter van The AI Factory.
Thema | De invloed van AI op de samenleving en parkeren
In een wereld waarin AI razendsnel onze samenleving transformeert, staat ook het parkeerdomein voor grote veranderingen. Deze presentatie verkent hoe kunstmatige intelligentie zowel kansen als uitdagingen brengt voor de parkeersector.
We leven in een tijdperk van exponentieel groeiende informatie stromen, waarbij het tegelijkertijd eenvoudiger wordt om fraude te plegen met AI-tools. Maar diezelfde technologie biedt ook ongekende mogelijkheden: van slimme bewakingscamera’s die automatisch overtredingen detecteren tot voorspellende systemen die parkeerdruk kunnen managen.
Met concrete voorbeelden uit de praktijk en inzichten uit jarenlange ervaring met AI-implementaties bij overheidsorganisaties, krijgen deelnemers handvatten om de AI-revolutie in het parkeerdomein succesvol te navigeren.
Even voorstellen
Dr. Maarten Sukel is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie en promoveerde recent op het gebied van machine learning aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft ruime ervaring met het implementeren van AI binnen zowel de bedrijfs- als de overheidssector en is auteur van het boek “De AI Revolutie: Hoe kunstmatige intelligentie de maatschappij gaat veranderen (en daar nu al mee bezig is)”. Maarten biedt inzicht in zowel de technische als de ethische aspecten van AI, en zijn presentaties zijn bekend om hun praktische toepasbaarheid en inspirerende voorbeelden.
Verdiepingssessie 1: Daan Jansen van Haskoning
Thema | Brandveiligheid Parkeergarages – Waar staan we, wat doen we, waar gaan we naartoe?
Daan Jansen is adviseur en leading professional brandveiligheid, met inmiddels 18 jaar werkervaring in het vakgebied. Na zijn studie Bouwkunde aan de TU/e volgde hij de opleiding Fire Safety Engineering aan de UGent. Als adviseur is Daan betrokken bij uiteenlopende projecten op het gebied van inspecties, analyses, het ontwikkelen van brandveiligheidsconcepten en het uitwerken van brandbeveiligingsmaatregelen. Brandveiligheid in parkeergarages vormt een rode draad in zijn carrière, door de voortdurende uitdagingen, ontwikkelingen in regelgeving en veranderende brandveiligheidsrisico’s.
Verdiepingssessie 2: Aukje van de Reijt en Matthijs Dicke-Ogenia van Goudappel
Thema | Van wensbeeld naar haalbare ambities
Aukje van de Reijt. Meer informatie volgt.
Matthijs Dicke-Ogenia is verkeerspsycholoog en adviseur gedragsverandering bij Goudappel. Hij helpt sinds 2000 om verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren, met oog voor hoe mensen echt reageren in het verkeer. Met zijn kennis van Human Factors onderzoekt hij waarom ongelukken gebeuren en adviseert hij hoe je het gedrag van weggebruikers kunt verbeteren. Matthijs werkt samen met collega’s aan integrale oplossingen en geeft les bij CROW, de Politieacademie en Post-hbo.
Verdiepingssessie 3: Sander ten Hoorn van Gemeente Rotterdam
Thema | Fietsparkeren: het nieuwe autoparkeren!
Sander ten Hoorn heeft ruim 20 jaar ervaring in het parkeervak en een brede loopbaan opgebouwd. Hij begon bij Q-Park in diverse managementfuncties, werkte vervolgens als zelfstandig adviseur in mobiliteit en citymarketing, en was daarna actief in de directie van APCOA.
Al langere tijd voelde hij de behoefte om een meer maatschappelijke rol te vervullen. Die kans kreeg hij bij de gemeente Rotterdam, waar hij via straatparkeren en de handhaving daarvan uiteindelijk terechtkwam als productmanager bij Fiets- en Garageparkeren.
In deze rol is hij verantwoordelijk voor zowel de operatie als de doorontwikkeling. Daarnaast zet hij zich in om de hele keten binnen het fietsparkeerproces met elkaar te verbinden – want zonder de ene schakel functioneert de andere ook niet.
Verdiepingssessie 4: Hans ten Barge van Gemeente Arnhem, Peter Tinselboer van Empaction en Rogier Kuypers van Rogier Kuypers Consult
Thema | Menselijke maat bij parkeerhandhaving – wat te doen bij twijfel
Hans ten Barge is ketenregisseur parkeren bij de gemeente Arnhem en werkt daar inmiddels al 33 jaar. Hij is verantwoordelijk voor het integraal beheer van parkeerdiensten en de implementatie van nieuwe technologieën, zoals de scanauto voor kentekenparkeren. Daarnaast is Hans actief in vaknetwerken zoals de Vexpan Commissie Gemeenten en het GNMI Parkeren, waar hij kennis deelt over parkeerbeleid en -technologie.
Peter Tinselboer is ervaren adviseur en (project)manager digitale parkeerketen bij Empaction. Zijn achtergrond en ervaring sluiten goed aan bij de wens van veel gemeenten om de digitale parkeerketen uit te besteden. Eerder werkte hij operationeel bij een parkeerbedrijf in een G4, waar zijn interesse in parkeren ontstond. Peter ziet parkeren als een interessant snijvlak tussen gebruiker, uitvoerder en gemeente. Met veel enthousiasme werkt hij aan veranderingen en verbeteringen in de parkeerketen.
Rogier Kuypers is consultant en projectmanager bij Rogier Kuypers Consult. Hij adviseert onder andere over autoluwe binnensteden, dynamische stadssluitingen, digitale camerahandhaving (ANPR) en mobiliteitsbeleid. Eerder werkte hij ruim 14 jaar bij Empaction, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor advies en projectleiding op het gebied van parkeren en mobiliteit. Daarnaast heeft Rogier ervaring als adviseur bij verschillende gemeenten en organisaties.
> Hans ten Barge
> Gemeente Arnhem
> Peter Tinselboer
> Empaction
> Rogier Kuypers
Verdiepingssessie 5: Jort Kollerie van Orange Cyberdefense
Thema | Parkeren op eigen risico? De slag om digitale veiligheid
Jort Kollerie begon in 2000 in de IT en specialiseerde zich de eerste jaren in digitaal forensisch onderzoek en biometrische oplossingen. Vanaf 2012 is hij gaan werken binnen het cybersecuritydomein, met een brede focus op technologie en later op managed security services. Sinds 2019 werkt Jort bij Orange Cyberdefense en was hij eerder verantwoordelijk voor de teams van ethical hackers & consultants en securityarchitectuur. Nu is hij strategisch adviseur en werkt hij intern en extern samen met leiderschapsteams bij het maken van de beste keuzes om cybersecuritystrategieën voor de toekomst te verbeteren. Hij spreekt regelmatig met journalisten, is spreker op evenementen en neemt als gast deel aan diverse podcasts. Met veel enthousiasme en creativiteit legt hij de noodzaak van cybersecurity op een gepassioneerde, maar vooral begrijpelijke manier uit.
Orange Cyberdefense is de expert cybersecurity business unit van Orange Group en levert hoogwaardige beveiligingsdiensten wereldwijd.
Verdiepingssessie 6: Edwin van der Gracht van Spark en Sjaak Meijerink van Gemeente Barendrecht
Thema | Parkeernorm lager dan 1: hoe dan?
Edwin van der Gracht is ruim 7 jaar adviseur bij Spark en houdt zich vooral bezig met het vormgeven van parkeerbeleid voor gemeenten. Voor de gemeente Barendrecht is hij vanuit een detacheringsrol betrokken bij het opstellen van het parkeerbeleid voor gebiedsontwikkeling De Stationstuinen.
Sjaak Meijerink is senior beleidsadviseur verkeer en mobiliteit bij de gemeente Barendrecht. Hij is verantwoordelijk voor het mobiliteitsbeleid van de gemeente, de afstemming met regionale partners en de coördinatie binnen het team verkeer. Daarnaast is hij betrokken bij het project De Stationstuinen, waar hij verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en uitrol van het mobiliteitsconcept. Dit omvat onder meer het parkeerbeleid en de bereikbaarheid van het plangebied.
> Edwin van der Gracht
> Spark
> Sjaak Meijerink
> Gemeente Barendrecht
Verdiepingssessie 7: Stan van de Hulsbeek van Spark en Ernst Bos van Monit Data
Thema | Vergrijzing en thuiswerken; grote uitdagingen voor parkeren
Stan van de Hulsbeek is senior consultant bij Spark en heeft ruim 20 jaar ervaring in het adviseren van overheden op het gebied van parkeerbeleid, -beheer en -management. Hij zet makkelijk een heldere visie neer bij parkeervraagstukken en vertaalt die in praktische oplossingen, met aandacht voor financiële, organisatorische en communicatieve aspecten.
Ernst Bos is managing director bij Monit Data, dat dashboards bouwt waarin parkeerdata uit verschillende bronnen samenkomen. Daarnaast is hij adviseur bij Spark. Tijdens zijn studie Bouwkunde is hij het parkeervak ingerold en is er nooit meer weggegaan. Hij richt zich op het inpassen van slimme en duurzame parkeervoorzieningen binnen gebiedsontwikkelingen en werkt graag samen met beleidsmakers, stedenbouwers en architecten om leefbare en bereikbare omgevingen te creëren.
Verdiepingssessie 8: Sebastiaan Dommeck van Empaction en Pieter Delleman van Spark
Thema | Schaarste leidt tot ongelijkheid, op zoek naar de menselijke maat in parkeerbeleid
Sebastiaan Dommeck is een gedreven adviseur op het gebied van parkeren en deelmobiliteit. Een verbinder en visionair. Hij krijgt energie van nieuwe uitdagingen en het vinden van een oplossing die uitvoerbaar is, maar ook vernieuwend.
“Het samenbrengen van partijen om met elkaar meer te bereiken, is mijn drijfveer om binnen parkeren en deelmobiliteit mogelijkheden en kansen te benutten. Hiervoor hebben we niet alleen de ‘markt’, maar ook de overheden nodig, om belemmeringen weg te nemen en nieuwe concepten te lanceren. Met gedreven betrokkenheid en scherp analytisch vermogen help ik overheidsinstanties en projectontwikkelaars met hun vraagstukken op het gebied van parkeren en deelmobiliteit.”
Pieter Delleman, adviseur bij Spark, verdiept zich dagelijks in het gebied tussen beleid en uitvoering van parkeren voor auto’s en tweewielers. Wat is wensdenken, waar liggen de reële kansen en hoe benut je die in de praktijk van de dagelijkse reis tussen herkomst en bestemming?
Een toekomstbestendige en praktisch haalbare aanpak van parkeren vraagt naast vakinhoudelijke kennis ook bestuurlijk en strategisch inzicht. Pieter zet dit inzicht, samen met zijn ideeën over een bereikbare en fijne leefomgeving, graag in voor diverse parkeervraagstukken.
Aanmelden verdiepingssessies
📱 De congresapp is live!
💡 Meld je nu aan voor je verdiepingssessies via de Let’s Get Digital app. Er zijn twee sessierondes en per sessie is een maximaal aantal plekken beschikbaar – vol = vol.
🔎 Check je mail voor je persoonlijke downloadlink en inlogcode.
Deze mail ontvang je na aanmelding binnen enkele dagen automatisch.
Kun je de mail niet vinden? Mail ons via [email protected], dan helpen we je verder.
Het Nationaal Parkeercongres is een initiatief van Vexpan Platform Parkeren.
Contact
Postadres
Postbus 5135
1410 AC Naarden
Telefoonnummer
035 - 69 43 24 5
